Remik to jedna z tych gier karcianych, która zawsze cieszy się dużą popularnością wśród graczy na całym świecie. Jest to gra o prostych zasadach, ale jednocześnie wymagająca odpowiednich strategii. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zasadom gry w remika i dowiemy się najważniejszych informacji.
Co to jest remik?
Remik to jedna z bardziej popularnych gier karcianych. Jest to gra, w której gracze starają się tworzyć określone kombinacje kart, aby pozbyć się ich ze swojej ręki tak szybko, jak to tylko możliwe. W remika możemy grać zarówno wśród znajomych, jak i online, co czyni go popularnym wyborem dla wielu miłośników karcianych rozgrywek.
Nie mamy też ograniczonej liczby uczestników, jednak w zależności od jej ilości, należy dostosować ilość używanych talii kart. Jest to zatem bardzo ciekawa propozycja na spotkania z dowolną ilością znajomych. Jej zasady mogą się nieco różnić w różnych środowiskach. Obecnie w Polsce nie możemy zagrać w remika za realne pieniądze. Wiele osób zastanawia się przez to, czy hazard w Polsce jest legalny. Oczywiście jest, jednak jest to dziedzina bardzo restrykcyjna w kwestiach prawnych.
Zasady gry w Remika
Rozpoczynając grę w remika, potrzebujemy talii 52 kart. Jest to liczba potrzebna do standardowej rozgrywki. Jeżeli jednak znajdujemy się wśród większej grupy graczy, możemy również użyć dwóch talii, co sprawi, że gra stanie się bardziej dynamiczna. Każdy gracz dostaje na początek 13 kart (rozdający dostaje 14 kart), a pozostałe karty układamy w stosie odkrytym. Celem każdego gracza jest pozbycie się otrzymanych kart szybciej od swoich przeciwników.
Wyróżnić należy następujące układy kart:
- Czysty sekwens - nie może zawierać jokera, a karty muszą być w jednym kolorze
- Sekwens - może zawierać jokera, który może zastąpić jedną z kart, jednak pozostałe muszą być w jednym kolorze
- Zestaw - karty o tej samej figurze (np. 10 dziesiątki)
Ile kart do gry w remika?
Jak już wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, standardowo do gry w remika używa się jednej talii, czyli 52 kart. Liczbę te należy jednak zwiększyć w przypadku większej ilości graczy. Przyjmuje się, że w przypadku rozgrywki pomiędzy dwoma graczami jedna talia kart będzie wystarczająca.
W momencie, gdy chcemy wziąć udział w rozgrywce 3-4 osobowej, warto użyć dwóch talii kart. Jeżeli uczestników ma być jeszcze więcej, niezbędne mogą okazać się, aż trzy talie. Szacuje się, że są one wystarczające nawet do rozgrywki ośmioosobowej.
Przebieg rozgrywki
Celem gry w remika jest pozbycie się wszystkich kart z ręki, stosując różnego rodzaju strategie. Gracze na przemian muszą wykonywać swoje ruchy, które polegać będą na dobieraniu kart ze stosu odkrytego lub odkrywaniu nowych kart z talii zakrytej. W miarę postępu rozgrywki, gracze starają się układać kombinacje kart, takie jak sekwencje lub grupy kart o tej samej wartości.
Gra trwa tak długo, aż jeden z graczy nie pozbędzie się wszystkich swoich kart. Warto podkreślić, że rozdający, który ma o jedną kartę więcej, rozpoczyna rozgrywkę, odkładając na odkryty stos jedną kartę, która w jego ocenie jest całkowicie dla niego nieprzydatna. Następny gracz dobiera kartę, ale także odrzuca jedną niepotrzebną, podobnie jak rozdający na początku gry.
Zasady pobierania kart ze stosu odkrytego
Przed przystąpieniem do gry w remika, bardzo ważnym elementem jest zaznajomienie się z zasadami dotyczących dobierania kart ze stosu odkrytego. Pobranie karty ze stosu odkrytego jest możliwe w następujących sytuacjach:
- dla gracza, który się wyłożył, pod warunkiem, że od razu otworzy z nią sekwens lub grupę i ją wyłoży
- gdy zagwarantuje nam on pewne zwycięstwo, a nie wykładaliśmy kart w danej rundzie. Jeżeli gracz pobierze taką kartę, musi się natychmiastowo wyłożyć, tworząc w tym co najmniej jeden czysty sekwens, a łącznie wyłoży 51 punktów. Pozostałe karty również należy wyłożyć, w tym ostatnią na stos odkryty. Taki ruch gwarantuje zwycięstwo.
Punktacja
W remiku przyjęta została następująca punktacja dla danych kart:
- Joker – 30 punktów (można zmienić wewnętrznie punktację na 50 punktów)
- As – 10 punktów jeśli mamy sekwens z królem i damą oraz 1 punkt jeśli mamy sekwens z dwójką i trójką
- Król – 10 punktów
- Dama – 10 punktów
- Walet – 10 punktów
- Karty od 2 do 10 – zgodnie z wartością karty
Jak wygrać w remika?
Aby wygrać w remika, trzeba bardzo dobrym strategiem w kontekście tworzenia sekwensów i dobierania kart, jak również przydatną umiejętnością jest dokładna obserwacja swoich przeciwników. Aby wygrać, konieczne jest pozbycie się jak największej liczby kart z ręki, zanim zrobią to inni gracze.
Grę w remika prowadzi się do momentu, gdy jeden gracz osiągnie aż trzy zwycięstwa z rzędu lub jeden z graczy uzyska sumę 300 ujemnych punktów. Te stosuje się w klasycznej wersji remika i są zliczane na podstawie pozostałych w ręce kart na koniec danej rozgrywki, zgodnie z ich wartością.
Alternatywne wersje zasad remika
Naturalnie każda gra karciana ma swoje odmiany, tak jak przykładowo BlackJack online. Istnieją również alternatywne wersje zasad remika, które wprowadzają dodatkowe elementy do gry i sprawiają, że jest ona jeszcze bardziej różnorodna. Oczywiście wszystko zależy od osobistych preferencji i każdy może być fanem klasycznej lub alternatywnej wersji remika. Przed przystąpieniem do rozgrywki ze znajomymi, warto ustalić na kanwie których zasad toczyć ma się rozgrywka. Do każdej wersji odpowiedni będzie nieco inny styl gry. Gracze poszukujący alternatyw powinni sprawdzić, jakie opcje na bonus bez depozytu są aktualnie dostępne na rynku.
Remik Gin
W tej odmianie remika grę rozpoczyna się posiadając 10 kart w ręku. Ważną informacją jest fakt, że w remiku gin jokery nie są używane. Nie ma obowiązku wykorzystania wszystkich kart. Ma to jednak jeden warunek, zgodnie z którym suma wartości tych kart nie może przekroczyć 10 punktów.
Gracze układają swoje karty w sekwensy i komplety, podobnie jak w standardowej edycji gry. Jeśli graczowi uda się wyłożyć wszystkie karty z ręki w sekwensach i komplecie (zameldować remika), zdobywa 25 punktów, a także wartość balastu, czyli wartości niewykorzystanych kart.
Remik 500
W remiku 500 wprowadzono istotną zmianę względem tradycyjnej wersji gry, a mianowicie wprowadzono dodatnią punktację, co wiąże się z:
- gracze zdobywają punkty za każdą kartę, którą wyłożą na stół
- na początku rozgrywki nie ma obowiązku posiadania 51 punktów
- asy mają tu wartość 15 punktów
Co więcej, na początku każdej tury gracze mogą dobierać więcej niż jedną kartę, jednak ostatnią z nich muszą natychmiast dopasować do istniejącej grupy lub sekwensu kart na stole. Odmiana nazywa się "500" z uwagi na konieczność osiągnięcia progu 500 punktów, który jest warunkiem zwycięstwa. Podobnie jak w Remiku Gin, w tej odmianie również nie używa się jokerów.